Potatis har redan ett tag förutspåtts att bli ett nytt matfenomen, och att finländarna ska återupptäcka potatis vid sidan av pasta och ris.
– Det är dags att potatisen reser sig ur kolhydratträsket, där den hamnade i och med lågkolhydratkosten ”karppaus”, och återfår den uppskattning den är värd. Därför samlar vi nu branschens aktörer och lyfter potatisen till den position där den, som en smaklig, enkel och trendig råvara, förtjänar att vara. Samtidigt lyfter vi fram potatisens låga koldioxidavtryck och ansvarsfulla odlingsmetoder, och påminner om att potatis är närproducerad mat när den är som bäst.

Kampanjen #potatis365 kommer att lyfta fram potatis genom att förnya recept i samarbete med samarbetsparter, föra diskussion och utmana att pröva potatis under årets alla dagar, berättar projektets dragarduo Laila Matikainen, ombudsman på Potatisbranschens samarbetsgrupp PAYR, och Suvi Anttila, marknadsförings- och kommunikationsdirektör på ProAgria.

Hela kedjan deltar

Att gemensamt agera för att återställa potatisens värde intresserar.
– För att lyfta potatisen har vi samlat ett brett nätverk från hela potatiskedjan. Hittills har potatisodlare, -packerier och branschaktörer så som Jeppo Potatis Ab, Maatilan Jäljettömän Hyvä, Suupohjan Perunalaakso Oy, HZPC Kantaperuna Oy, Finska Centralen för Utsädespotatis AB (SPK), Finpom Oy, Luonnosta Finland Oy, Myllymäen Peruna Oy, Botnia Grönsaker Ab, Veljekset Kuusisto, Penttilän Perunatila, Veljekset Kitola, Muuraiskankaan Peruna och Vihannes Laitila Oy anmält sig. Från livsmedelskedjan medverkar Vaasan Oy och från handeln medverkar S-gruppen. Dessutom medverkar organisationerna Maa- ja Kotitalousnaisten Keskus, Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK, Marttaliitto, Marthaförbundet, Potatisbranschens samarbetsgrupp PAYR, ProAgria, Trädgårdsförbundet, Föreningen Matinformation och Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, berättar Matikainen.

Matikainen välkomnar även andra intresserade i samarbetsnätverket.
– Fler aktörer och även privatpersoner är välkomna att medverka för att främja den inhemska potatisen, säger Matikainen.

– Aktörerna genom hela kedjan berättar om potatisen från sitt eget perspektiv och lyfter fram hur potatis av god kvalitet odlas fram från jord till bord. Vi skapar inte nya märken utan fördjupar kännedomen om potatis och alla de användningsmöjligheter som det finns för den mångsidiga knölen. Säsongen för tidig potatis förtjänar ett liknande lyft som sparrissäsongen i Centraleuropa, säger Anttila.

Målsättningen med kampanjen #potatis365 är att förnya sätten att använda potatis och lyfta fram den mångsidiga användningen. Vid sidan av otaliga olika former av matpotatis kan man av potatis exempelvis även tillreda rieska, potatisnudlar eller gnocchi.
– Genom samarbete med Satokausikalenteri lyfter vi fram olika sätt att använda potatis. Samtidigt får vi omedelbar respons från unga vuxna om hur potatis passar på deras matbord, säger Anttila.

Unga som målgrupp

Satokausikalenteri är en samarbetspart för kampanjen #potatis365.
– Vi kommer att göra vårt bästa för att inhemsk potatis ska bli en verklig hit. Det vore fint om man först skulle välja potatis och utifrån den sedan planera den övriga måltiden, menar Nata Salminen, VD för Satokausikalenteri.
Grundaren av Satokausikalenteri, Samuli Karjula, instämmer:
– Potatis är grundstenen för finländska grönsaker. Finländsk potatis tillsammans med säsongens råvaror är alltid en lyckad matupplevelse. Vi har glädjen och äran att kommunicera om potatis.

Även Maa- ja kotitalousnaiset deltar i #potatis365 och lanserar potatislivesändningen Pottulive den 16 juni på både Facebook och Instagram. Livesändningen förverkligas av Länsi-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset och man kan följa med sändningen via Facebook på adressen https://www.facebook.com/maajakotitalousnaisetlansi/ . På Instagram hittar man Maa-ja kotitalousnaiset kontot genom namnet @maajakotitalousnaiset.

Dessutom samarbetar #potatis365 även med Yellow Film & TV Oy, som under hösten lanserar en film om potatis.

Tilläggsinformation

Laila Matikainen, ombudsman, Potatisbranschens samarbetsgrupp PAYR, tfn 040 5432 917, laila.matikainen@perunasta.fi
Suvi Anttila, marknadsförings- och kommunikationsdirektör, ProAgria Centralernas Förbund, tfn 040 560 8551, suvi.anttila@proagria.fi