Mukaan on tähän mennessä ilmoittautunut perunantuottajia, pakkaamoja ja jalostajia, kuten Jepuan Peruna Oy, Maatilan Jäljettömän Hyvä, Suupohjan Perunalaakso Oy, HZPC Kantaperuna Oy, Suomen siemenperunakeskus Oy (SPK), Finpom Oy, Luonnosta Finland Oy, Myllymäen Peruna Oy, Botnia Vihannes Oy, Veljekset Kuusisto, Penttilän Perunatila, Veljekset Kitola, Muuraiskankaan Peruna ja Vihannes Laitila Oy. Elintarvikeketjusta mukana on Vaasan Oy ja kaupoista S-ryhmä. Lisäksi mukaan ovat lähteneet Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Marttaliitto, Marthaförbundet, Peruna-alan yhteistyöryhmä PAYR, ProAgria, Puutarhaliitto, Ruokatieto ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, kuvaa Matikainen ja jatkaa, – Mukaan toivotetaan tervetulleeksi lisää toimijoita ja yksityisiä henkilöitä, jotka haluavat tehdä töitä kotimaisen perunan eteen.
Koko ketju tekee perunaa tunnetuksi omasta näkökulmastaan ja kertoo, miten syntyy laadukas peruna ruokapöytään. Emme luo uusia merkkejä, vaan syvennämme tietoa perunasta ja sen käyttötavoista. Varhaisperunakausi ansaitsee samanlaisen esille nousun kuin parsakausi Keski-Euroopassa.
#peruna365 tavoitteena on uudistaa perunan käyttötapoja ja tuoda esille, miten perunasta on moneksi esimerkiksi rieskoiksi, perunanuudeleiksi tai gnoccheiksi ruokaperunan eri muotojen rinnalla. – Tuomme perunan erilaisia käyttömuotoja esille Satokausikalenteri-yhteistyön kautta ja samalla saamme nuorilta aikuisilta heti palautetta, miten peruna sopii heidän pöytäänsä.
#peruna365:n yksi yhteistyökumppani on Satokausikalenteri. – Aiomme tehdä kaikkemme, että kotimaisesta perunasta tulee todellinen hitti. Olisi hienoa, jos ihmiset ensin valitsisivat perunan ja sitten ideoisivat sen ympärille muita lisukkeita, ideoi Satakausikalenterin toimitusjohtaja Nata Salmela ja perustaja Samuli Karjula jatkaa samoilla linjoilla, – Peruna on suomalaisen kasvisten kivijalka. Suomalainen peruna yhdistettynä sesongin raaka-aineisiin on aina onnistunut ruokaelämys. Meille on ilo ja kunnia viestiä perunan puolesta.
Toisesta merkittävästä uudesta avauksesta vastaa Maa- ja kotitalousnaiset, joiden suositun Facebook-livelähetyksen aiheena on Peruna-live tiistaina 16.6.2020 Facebookissa klo 14.00 ja Instagramissa klo 15.00. Liven toteuttaa Länsi-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset ja se näkyy Facebookissa @maajakotitalousnaisetlansi ja Instagramissa @maajakotitalousnaiset
Lisäksi #peruna365 tekee yhteistyötä Yellow Film & TV Oy:n kanssa, jolta ilmestyy syksyllä Peruna-elokuva.
Laila Matikainen, asiamies, Peruna-alan yhteistyöryhmä PAYR, 040 5432 917, laila.matikainen@perunasta.fi
Suvi Anttila, markkinointi- ja viestintäjohtaja Suvi Anttila, ProAgria Keskusten Liitto, puhelin 040 560 8551, suvi.anttila@proagria.fi
Hittills har potatisodlare, -packerier och branschaktörer så som Jeppo Potatis Ab, Maatilan Jäljettömän Hyvä, Suupohjan Perunalaakso Oy, HZPC Kantaperuna Oy, Finska Centralen för Utsädespotatis AB (SPK), Finpom Oy, Luonnosta Finland Oy, Myllymäen Peruna Oy, Botnia Grönsaker Ab, Veljekset Kuusisto, Penttilän Perunatila, Veljekset Kitola, Muuraiskankaan Peruna och Vihannes Laitila Oy anmält sig. Från livsmedelskedjan medverkar Vaasan Oy och från handeln medverkar S-gruppen. Dessutom medverkar organisationerna Maa- ja Kotitalousnaisten Keskus, Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK, Marttaliitto, Marthaförbundet, Potatisbranschens samarbetsgrupp PAYR, ProAgria, Trädgårdsförbundet, Föreningen Matinformation och Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC.
Fler aktörer och även privatpersoner är välkomna att medverka för att främja den inhemska potatisen. Aktörerna genom hela kedjan berättar om potatisen från sitt eget perspektiv och lyfter fram hur potatis av god kvalitet odlas fram från jord till bord. Vi skapar inte nya märken utan fördjupar kännedomen om potatis och alla de användningsmöjligheter som det finns för den mångsidiga knölen. Säsongen för tidig potatis förtjänar ett liknande lyft som sparrissäsongen i Centraleuropa.
Målsättningen med kampanjen #potatis365 är att förnya sätten att använda potatis och lyfta fram den mångsidiga användningen. Vid sidan av otaliga olika former av matpotatis kan man av potatis exempelvis även tillreda rieska, potatisnudlar eller gnocchi. Genom samarbete med Satokausikalenteri lyfter vi fram olika sätt att använda potatis. Samtidigt får vi omedelbar respons från unga vuxna om hur potatis passar på deras matbord.
Satokausikalenteri är en samarbetspart för kampanjen #potatis365.
– Vi kommer att göra vårt bästa för att inhemsk potatis ska bli en verklig hit. Det vore fint om man först skulle välja potatis och utifrån den sedan planera den övriga måltiden, menar Nata Salminen, VD för Satokausikalenteri.
Grundaren av Satokausikalenteri, Samuli Karjula, instämmer:
– Potatis är grundstenen för finländska grönsaker. Finländsk potatis tillsammans med säsongens råvaror är alltid en lyckad matupplevelse. Vi har glädjen och äran att kommunicera om potatis.
Även Maa- ja kotitalousnaiset deltar i #potatis365 och lanserar potatislivesändningen Pottulive den 16 juni på både Facebook och Instagram. Livesändningen förverkligas av Länsi-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset och man kan följa med sändningen via Facebook på adressen https://www.facebook.com/maajakotitalousnaisetlansi/ . På Instagram hittar man Maa-ja kotitalousnaiset kontot genom namnet @maajakotitalousnaiset.
Dessutom samarbetar #potatis365 även med Yellow Film & TV Oy, som under hösten lanserar en film om potatis.
Laila Matikainen, ombudsman, Potatisbranschens samarbetsgrupp PAYR, tfn 040 5432 917, laila.matikainen@perunasta.fi
Suvi Anttila, marknadsförings- och kommunikationsdirektör, ProAgria Centralernas Förbund, tfn 040 560 8551, suvi.anttila@proagria.fi
Suuluhdantie 14
60100 SEINÄJOKI
payr@perunasta.fi